Muziek, Dans, Kleuren.... Sfeer...! - Reisverslag uit Paro, Bhutan van Esther van der Veer - WaarBenJij.nu Muziek, Dans, Kleuren.... Sfeer...! - Reisverslag uit Paro, Bhutan van Esther van der Veer - WaarBenJij.nu

Muziek, Dans, Kleuren.... Sfeer...!

Blijf op de hoogte en volg Esther

26 September 2012 | Bhutan, Paro

En weer zijn we een paar dagen verder... de tijd vliegt hier...
Jakar was het omkeerpunt van onze tocht door Bhutan. Vanuit de Bumthangvallei gaan we weer terug naar Punakha, via Wangdi weer naar Thimphu en vandaag weer door naar Paro. Elke dag weer een nieuw stadje, nieuwe dingen te bekijken... het is een overdaad aan ervaringen en belevenissen...
We bezoeken Dzongs en Chortens en nemen ook de tijd om te souvenir-shoppen!

Maar de grootste belevenis van de afgelopen dagen is wel dat we twee Tsechus hebben bezocht, 1 in Wangdi en de dag erna 1 in Thimphu. Een Tsechu is een religieus festival dat elk jaar wordt gehouden in verschillende steden, ter ere van Guru Rinpoche (de man die ooit het Boeddhisme naar Bhutan bracht).
In Wangdi is de grote Dzong pas afgebrand dus vond de Tsechu plaats op een groot grasveld met de bergen van Bhutan als decor op de achtergrond. In Thimpu vond het festival wel plaats in de Dzong (soort groot klooster)

Het was een bijzondere ervaring om op de binnenplaats van dit prachtige eeuwenoude gebouw te zitten, temidden van duizenden mensen, gekleed in hun allermooiste Kira's (traditionele rokken en blouses van de vrouwen) en Go's (traditioneel pak van de man). Wat een overdaad aan kleuren om ons heen...!

Op de binnenplaats worden religieuze dansen (Chams) opgevoerd door zowel monniken als leden van de lokale bevolking. De mannen zijn prachtig aangekleed en versierd. Zij dragen ook maskers die vele godheden voorstellen die worden verzocht geluk te bewerkstelligen en wensen in te willigen. De dansen van de mannen vertellen verhalen over geloof en de oorsprong van het land en het geloof.
Dans... muziek... kleuren... sfeer... vrolijkheid... het is een ervaring die diep binnendringt en nooit meer weg zal gaan...

In Wangdi hebben wij trouwens ook nog de koning en koningin kunnen zien die ook het festival bezochten.
In Thimpu was het eerst wel weer even aanpassen geblazen... We werden met onze kleding (t-shirts) niet toegelaten tot het festival en moesten iets aan met een kraag en mouwen (de vraag is nog steeds waarom precies...). Er volgde een omkleedsessie in en buiten de bus op de parkeerplaats voor de Dzong.. Tja... wat je allemaal niet over hebt om iets te bezoeken..!

Ps... Boris en Josh, twee Amerikaanse groepsleden lopen net langs met de mededeling: 'who-ever you are writing to, say 'hi' from us'. Dus bij deze... ;-)

Lieve groet, Esther
(en Niek en Elly groeten ook!)

• 27 September 2012 - 08:07

Vanessa:

Wow Essie, jullie maken hele bijzondere dingen mee. Momenten met een gouden randje.
    Geniet lekker van de reis en ik geniet dan mee van je verhalen, straks maken de foto's het compleet.

Doe je ouders de groetjes en ook aan Boris en Josh ;-)