A new way of seeing things.... - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Esther van der Veer - WaarBenJij.nu A new way of seeing things.... - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Esther van der Veer - WaarBenJij.nu

A new way of seeing things....

Blijf op de hoogte en volg Esther

10 Oktober 2012 | Nederland, Rotterdam

.
Nighttrain....

Onze laatste bijzondere ervaring tijdens de reis was de rit van Darjeeling naar Calcutta. Eerst met een aantal jeeps over de weg naar Silliguri. We reden een andere route omdat de eigenlijke route niet begaanbaar was, vanwege grondverschuivingen door de regenval. De rit was prachtig, over de bergen, met theeplantages langs de hellingen en we reden door kleine gezellige dorpjes. Het was wel een weg met losse stenen en gaten dus veel gehobbel en het stukje van zo'n 70 km duurde zo'n vier uur...
Om 20.00 uur vertrok de trein vanaf Silliguri naar Calcutta en we zouden zo'n 10 uur onderweg zijn... eh, 's nachts ja... Eerst maar even de tassen proberen op te bergen onder de banken, wat gekletst met onze Indische medepassagiers in onze coupe, een potje gekaart, bedden opgemaakt en toen een poging gedaan om te slapen...
En na dit nachtje in de trein en een nachtje in verschillende vlieguigen zijn we dan nu weer in Nederland....

-------------

"One's destination is never a place, but a new way of seeing things". (Henry Miller)

Het is niet zo dat ik door deze reis een heel ander mens ben geworden, maar ik heb zeker wel ervaringen gehad, en dan vooral in Bhutan, die mij een andere kijk hebben gegeven.
India was bijzonder, met alle kleuren en alles wat zich op straat afspeelt, de mooie ritten met de bus en het heerlijke eten met alle kruiden.
Maar Bhutan... Bhutan was een verhaal apart....
In Bhutan heb ik momenten gehad dat ik stil was van bewondering, dat ik ademloos was van de uitstraling van het land, dat mijn hart een tel oversloeg van het zien van alle grootsheid, alle rijkdom. De rijkdom in de vorm van de eenvoud: het dragen van de locale klederdracht, de huizen, de straten en het verkeer en de manier van omgaan met elkaar.

Ik heb genoten van de beeldschone natuur van het land. De ritten door de bergen waren geweldig en de uitzichten adembenemend. Ik heb de Tsechu's, de festivals, met alle kleuren, dansen en vrolijkheid heel intens mogen beleven. Ik heb genoten van alle kleurrijke Dzongs en andere oude heilige plaatsen. Ik heb bewondering voor de cultuur en de houvast van de Bhutanen aan het geloof. Het straalt rust uit en een sfeer van goedheid. Ik kan me nu ook meer dan voorheen voorstellen waarom deze mensen de grens niet helemaal openstellen. Zij laten mensen binnen om hun land, hun rijkdom, hun trots te laten zien. Maar dan wel in zoverre dat dat niet ten kostte gaat van alles waar zij voor staan en in geloven. En dat vind ik bewonderingswaardig..

Bhutan is een verrijkende ervaring geweest. Alsof het land verborgen was en ik het gordijn opzij heb mogen schuiven en heb mogen kijken, ruiken, proeven en voelen in die heel andere wereld…
Zo bijzonder.. een ervaring die ik nooit meer vergeten zal…

...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Rotterdam

Esther

Actief sinds 11 Okt. 2010
Verslag gelezen: 1403
Totaal aantal bezoekers 32690

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2013 - 31 Oktober 2013

Marokko... 'Het land van de ondergaande zon....'

17 September 2012 - 07 Oktober 2012

Sikkim, Darjeeling & Bhutan....

14 Oktober 2011 - 28 Oktober 2011

Women to women....

23 Oktober 2010 - 15 November 2010

Naar het dak van de wereld.....

Landen bezocht: