In de wolken in Gangtok.... - Reisverslag uit Gangtok, India van Esther van der Veer - WaarBenJij.nu In de wolken in Gangtok.... - Reisverslag uit Gangtok, India van Esther van der Veer - WaarBenJij.nu

In de wolken in Gangtok....

Blijf op de hoogte en volg Esther

05 Oktober 2012 | India, Gangtok

Bij de grensplaatsjes Puentsholing (Bhutaanse kant) en Jaigaon (Indiase kant) gaan we de grens over. Meteen komt ook de drukte van India met een sneltreinvaart op me af... Wat een verschil zeg... Eerst de rust en kalmte van Bhutan en nu de drukte en het getoeter, gehaast, alle verschillende vervoersmiddelen die door elkaar krioelen, en ook de viezigheid en de stank van India.. het is allemaal aanwezig in Jaigaon en het is weer even wennen...

Gelukkig blijven we niet land in Jaigaon, we gaan de volgende dag door naar Kalimpong waar het al wat rustiger en minder vies is. Daarna veder naar Sikkim, naar de plaats Gangtok. Het is een tijdje nog maar de vraag geweest of we Sikkim wel in zouden kunnen. Het heeft hier namelijk de laatste weken flink geregend en er zijn vele overstromingen en grondverschuivingen geweest. En op weg naar Gangtok zien we de gevolgen van het vele water wat omlaag is gekomen; stukken berg zijn naar beneden gekomen en rotsblokken liggen op de weg. Op sommige plaatsen is het asfalt gescheurd of hele stukken zijn verzakt of zelfs weg.
Af en toe is het dan ook flink hobbelen over de weg en slingeren we van links naar rechts om kuilen te ontwijken. Maar ook om koeien, geiten, honden, lopende mensen of fietsriksja's te ontwijken, die overal opeens opduiken. Ook is het oppassen geblazen voor andere auto's of vrachtwagens want ondanks de slechte weg wordt er hier nou niet bepaald langzaam of voorzichtig gereden... Soms gaat het maar net goed met inhalen en is het milimeter-werk... Bordjes langs de kant van de weg met 'it's not a rally, enjoy the valley' helpen dan ook niet echt...

In Gangtok blijven we 2 nachten dus tijd om dit knusse gezellige stadje goed te bekijken. We bezoeken onder andere het instituut voor Tibetologie en een tempel (maar denk dat ik er daarvan ondertussen wel genoeg gezien heb...) en nemen de tijd om te shoppen. Veel te leuke dingen hier allemaal..!
Ook eten we een authentieke Sikkimmese maaltijd. 4 gangen met 14 gerechtjes om te proeven. Sommige zo heet dat het stoom uit mijn oren kwam... maar bijzonder was het zeker!

O ja... en vanaf een uur of vijf gaat her hier trouwens regenen. En dan met kopjes tegelijk, heuse plensbuien, urenlang.. Gangtok zit momenteel in 1 grote wolk... De mooie vergezichten die hier blijken te zijn moeten we er nu even bij-fantaseren...
Misschien hebben we in Darjeeling meer geluk...

xx
Esther

• 05 Oktober 2012 - 10:12

Clara:

Wauw wat een verhalen, ik zie het helemaal voor me. Veel indrukken om te verwerken zeg!
    Tja en India... t is er gewoon niet zo schoon:) maar wel prachtig al die kleuren.