De klim naar het Tijgersnest....! - Reisverslag uit Paro, Bhutan van Esther van der Veer - WaarBenJij.nu De klim naar het Tijgersnest....! - Reisverslag uit Paro, Bhutan van Esther van der Veer - WaarBenJij.nu

De klim naar het Tijgersnest....!

Blijf op de hoogte en volg Esther

27 September 2012 | Bhutan, Paro

Onze dag begint al vroeg, want we wilden vertrekken in de nog enigzins koelte van de ochtend. In de middag is het vaak best heet, vooral als de zon schijnt. En die schijnt best veel wat natuurlijk helemaal niet verkeerd is!
We gingen de grote klim maken naar de Boeddhistische tempel Takshang Pelphug. Deze tempel wordt ook wel het Tijgersnest genoemd. Hij kreeg deze naam omdat volgens een legende Guru Rinpoche op de rug van een tijger naar de berg vloog, waarna er een tempel werd gebouwd.
De tempel ligt op een smalle richel met daaronder een diep ravijn. Het klooster ligt als het ware tegen de bergwand 'aangeplakt'.

Aan het begin van de wandeling konden we het Tijgersnest al zien liggen in de verte. Het leek een haast onbereikbaar doel... Het Tijgersnest ligt op zo'n 3000 meter hoogte en we zouden met onze wandeling een hoogte van 800 meter gaan overbruggen... het was een uitdaging maar we gingen het doen..!

Het pad was steil en het was best zwoegen om elke keer weer mijn voet voor de andere te zetten. Op deze hoogte hebben onze longen ook minder lucht dus ik kan je wel zeggen dat we af en toe buiten adem waren...
Maar al dat zwoegen was het zo ontzettend waard! Tijdens het wandelen stopten we vaak niet alleen om iets te drinken of uit te rusten maar zeker ook om te genieten van het prachtige uitzicht..! We keken over de Paro-vallei en de bergen eromheen... het is bijna niet te beschrijven hoe mooi het is om daar te lopen... Ook hadden we zicht op de hoge pieken van de Himalaya, onder andere de witte top van de Jomolhari, een machtig hoge berg van wel 7400 meter.

We hebben ongeveer twee en een half uur gelopen naar boven en toen stonden we voor de deur van de magische tempel... Dat was toch wel even een bijzonder moment....
We zijn ook nog binnen in de tempel geweest, in een mooi versierde ruimte waar een beeld van Guru Rinpoche staat en een altaar waar allemaal offers op lagen.

De afdaling duurde ook weer zo'n twee uur, halverwege hebben we gelunched met uitzicht op het Tijgersnest.. helemaal geweldig.. zoiets maak je toch maar 1 keer in je leven mee...
Al met al een dag om nooit meer te vergeten....

Morgen gaan we Bhutan alweer verlaten... We rijden naar de grens met India om daar te overnachten. De dag erna naar het noordoosten van India, de deelstaat Sikkim. Dat we Bhutan achter ons moeten laten is wel jammer, maar zeker is dat India ook weer een nieuw land wordt met nieuwe dingen om te gaan ontdekken..!

Geen idee wanneer er weer internet is dus tot later!
Groet, Esther

ps.. O ja.. de grap van de dag was wel dat ikzelf ook een bezienswaardigheid ben... Tijdens de wandeling kwamen er Indiers naar me toe die met mij op de foto wilden. Niet eens met een leuke achtergrond maar gewoon een man naast mij en 'klik'. Het is gewoon te grappig..!

• 02 Oktober 2012 - 11:54

Vanessa:

Essie,

Wat een mooie verhalen! Klik maar lekker verder met de camera ik bekijk de foto's straks graag!
    Have fun and enjoy maar dat komt wel goed!