Over the black mountains... - Reisverslag uit Jakar, Bhutan van Esther van der Veer - WaarBenJij.nu Over the black mountains... - Reisverslag uit Jakar, Bhutan van Esther van der Veer - WaarBenJij.nu

Over the black mountains...

Blijf op de hoogte en volg Esther

26 September 2012 | Bhutan, Jakar

We zijn ondertussen alweer een aantal dagen verder en hebben heel veel gezien en beleefd. Afgelopen zaterdag gingen we verder Bhutan in, naar het oosten..

De rit van Punakha naar Jakar duurde 7 uur, maar met alle stops onderweg zijn we toch al wel gauw zo'n 10 uurtjes 'on the road'... De weg gaat dwars over de Black Mountains, het bergebied in het midden van Bhutan wat ook wel de grens tussen oost en west wordt genoemd.
Slingerend gaat de weg hoger en hoger, links vlak naast ons de afgrond, rechts de bergwand. Het uitzicht is waanzinnig...! Diep in het dal stroomt de rivier en om ons heen vele bergen, bekleed met bossen. Hier en daar een lichtgroen open stuk waar een huisje staat. Wolken hangen om de bergen en we komen zelfs zo hoog dat we door de wolken heen rijden. We passeren passen tussen de 3000 en 3500 meter. Op de passen hangen gebedsvlaggen en er staat een Chorten, een soort heilig tempeltje. Deze wordt gebouwd op heilige plekken en symboliseert de gedachte van Buddha (vrede).

We komen in het donker aan in Jakar, een dorpje wat ligt in de Bumthangvallei. De volgende ochtend zien we bij daglicht pas goed de schoonheid van de vallei... Ook maken we die dag een wandeling door de vallei. Lopende tussen de kilometers hoge bergen genieten we van het uitzicht, de rust en de stilte...

We bezoeken ook weer een aantal Dzongs, heilige eeuwenoude gebouwen, soort kloosters, waar ook monniken wonen. In de Dzongs zijn kamers met beelden van Guru Rinpoche, van soms wel twee meter hoog. Guru Rinpoche wordt geeerd in Bhutan omdat hij in de 8e eeuw het Boeddhisme naar het land bracht. Voor op het altaar staan offers in de vorm van etenswaren en geld. De Dzongs zijn rijkelijk versierd en bevatten veel symbolische objecten. We zien mooie Mandala's op de muur; een diagram met circels en vierkanten die ook weer bepaalde symbolische elementen voorstellen.
We hebben deze hele reis een gids met ons mee en hij legt het 1 en ander uit: Een Bhutaan twijfelt niet aan zijn geloof. De toewijding aan het Boeddhisme is in het leven ingeweven. Dagelijkse gebeden, offeren met boterlampjes, het weggeven van het materialisme door giften aan monniken, het bezoeken van heilige plekken en festivals.

De houvast aan hun geloof geeft de Bhutanezen rust en die rust is zeker voelbaar hier in dit land. Op de heilige plekken maar ook in de dorpjes en stadjes hangt een sfeer van goedheid, kalmte, geduld en naastenliefde. 'Wie goed doet, goed ontmoet' (op z'n nederlands gezegd) en daar kan ik me wel helemaal in vinden...