Memories of Darjeeling... - Reisverslag uit Darjeeling, India van Esther van der Veer - WaarBenJij.nu Memories of Darjeeling... - Reisverslag uit Darjeeling, India van Esther van der Veer - WaarBenJij.nu

Memories of Darjeeling...

Blijf op de hoogte en volg Esther

07 Oktober 2012 | India, Darjeeling

Hoewel de echte laatste dag in India in Calcutta was, waren volgens mijn gevoel toch de laatste dagen van de reis in Darjeeling...

En ja... Darjeeling.. die van de thee ja... (-; Het stadje staat helemaal vol met winkeltjes waar je thee kan kopen, of theepotjes, theekopjes, theezeefjes... En om het stadje heen zijn, zover je kan kijken, alleen maar thee-plantages. Hier en daar een dorpje, waar dan de mensen wonen die op de plantages werken.
We zijn een ochtend bij een plantage en bijbehorende thee-fabriek gaan kijken en hebben een rondleiding gekregen en gezien hoe de thee verwerkt wordt. En tijdens het rijden door de omgeving zien we overal vrouwen werken in de thee-plantages. Wat een werk moet dat zijn zeg... de vrouwen hebben een grote mand of zak op hun rug, die op z'n plek wordt gehouden door een band die om hun voorhoofd zit. Ze werken de hele dag voorovergebukt, voor een mager loontje... De thee die ik naar huis heb meegenomen gaat toch beter smaken als ik erover nadenk hoeveel werk ervoor is verzet...

We hebben ook een bezoek gebracht aan een Tibetaans vluchtelingen centrum. Dit centrum bestaat sinds 1959, toen na de opstand in Tibet veel Tibetanen de grens over vluchtten. De mensen die er wonen onderhouden zichzelf door giften maar ook door de zelfgemaakte souvenirs die zij verkopen. We hebben gezien hoe dit alles (tapijten, kaarten, sjaals, sokken, etc) gemaakt wordt en zijn uiteraard ook niet met lege handen naar huis gegaan..!

Onze derde 'tour' was een bijzondere. Rond een uur of acht naar het stationnetje van Darjeeling en daar stond de 'toytrain' te wachten, een oud stoomtreintje met twee wagonnetjes. Hiermee gingen we omhoog naar Ghoom, wat op 2550 mt hoogte ligt. We overbrugden in 45 minuten tijd een hoogte van 400 meter, reden langs kleine huisjes en winkeltjes en hadden uitzicht over de Himalaya in de verte. En toen gebeurde er toch wel een klein wondertje... De wolk waar we al dagen in zaten en die ons uitzicht belemmerde brak die ochtend open en daar lag 1 van de hoogste bergen ter wereld, de Kanchenjunga...! Deze 'kanjer' is 8585 meter hoog en stak met zijn witte punt hoog boven alles uit.... Wat was dat genieten zeg.. prachtig!

We hebben ook nog een bezoek gebracht aan de dierentuin. Het was een hele wandeling ernaartoe, maar dan heb je ook een middagje tussen de beren, tijgers, luipaarden en een beestje waar ik zelf nog nooit van gehoord had: de rode Panda. Een aantal lieflijke kleine Pandabeertjes liepen er rond, gewoon schattige beestjes en zo leuk om die eens gezien te hebben!

En uiteraard hebben we verder ook nog genoten van het stadje en de gezelligheid daar.
In Darjeeling zijn we drie dagen geweest. Genoeg tijd om heerlijk tot rust te komen (in het kleine centrumpje rijden geen auto's en dus geen getoeter.. wat een heerlijkheid..!) en Darjeeling helemaal van top tot teen te ontdekken..! We ontdekten een tearoom/restaurant/broodjeszaak genaamd Glenary's waar ze lekkere broodjes verkochten, zijn uiteraard ook aan het souvenirshoppen geweest of we zaten gewoon een tijdje op een bankje op het plein en genoten van alle mensen die voorbij kwamen. Sfeerproeven tot in onze tenen...!